Loenen aan de Vecht

Aan de Oostkanaaldijk in Loenen aan de Vecht is gewerkt aan de realisatie van twee gemalen. De capaciteit van het huidige gemaal bleek niet meer toereikend om het water in de polder te reguleren.


Onze opdrachtgever heeft een poldergemaal gebouwd ter vervanging van het huidige gemaal. Dit poldergemaal bevindt zich deels in de dijk langs het Amsterdam-Rijnkanaal, waarbij de stabiliteit van de dijk een groot risico vormde voor de werkzaamheden. Daarom is er veel aandacht besteed aan het monitoren en waarborgen van de dijkveiligheid.
Onderdeel hiervan was om een bypass te maken door de polder en het verkeer op en van de bestaande dijk te leiden zonder de dijk te veel te belasten. Hiervoor is een tijdelijke brug naar de kruin van de dijk gelegd.

We hebben gekozen voor het JBB systeem omdat deze brug slank is en met relatief licht materieel te leggen is. De brug is in april 2024 gelegd en in juli 2024 weer gedemonteerd.

Deel op:

Projectdetails

Oplossing
Balkbrug
Type
JSK-JBB
Totale lengte brug
24 m
Wegdekbreedte
3,3 m
Eigen gewicht
52 ton
Ontwerpbelasting
Voertuig van 3,5 ton
Balkbrug

Uitgelicht

Tjerk Hiddessluis Harlingen
Project

Tjerk Hiddessluis Harlingen

Om het verkeer over de sluis in stand te houden tijdens de renovatiewerkzaamheden aan de bestaande brug is er gekozen voor een tijdelijke oplossing va...
Balkbrug (JSK-JBB)
Oplossing

Balkbrug (JSK-JBB)

Jansons balkbruggen (JSK-JBB) zijn ontworpen voor een relatief korte vrije overspanning tot maximaal 21 meter. De balkbrug wordt vaak ingezet als tijd...